Ondt i halsen og allergi

Den luft, vi indånder, kan påvirke halsen direkte. Den kan være tør, eller den kan indeholde forurening, bakterier eller virus. For at beskytte mod infektion er halsen belagt med et slimlag, som holder slimhinderne fugtede. Virus og bakterier kan trænge igennem dette beskyttende lag og forårsage typiske forkølelsessymptomer som for eksempel ondt i halsen. Men selvom du ikke er forkølet, kan du få ondt i halsen på grund af allergi. Det gælder især, når den allergiske reaktion påvirker luftvejene.

Pollen i luften er en af de væsentligste årsager. Det kan have en skadelig effekt og udløse høfeber, der giver de typiske symptomer på en allergisk reaktion:

  • Kløende næse, øjne og hals.
  • Snurren i næse og hals.
  • Øm hals og ømhed i ganen samt øjne og næse.

Høfeber1 er meget sæsonbetonet. De første pollen er i luften fra begyndelsen af året og topper sidst på foråret. Udover en øm hals kan et andet symptom være ondt i den ene side af halsen uden de typiske forkølelsessymptomer. Dette kan være ledsaget af yderligere symptomer:

  • Synkebesvær
  • Brændende fornemmelse i halsen
  • Stikkende fornemmelse i halsen
  • Tør hals
  • Følelse af en klump i halsen
  • Hævede slimhinder i svælget (belægningen i svælget)
  • Hævede lymfekirtler

Ondt i halsen som skyldes årsager i omgivelserne2

Det er ikke ualmindeligt at få ondt i halsen på grund af allergi. Når luftvejene kommer i kontakt med årsager i omgivelserne (når den udendørs luft, du indånder, kommer ned i lungerne via næsen, munden og halsen), kommer allergenerne i kontakt med slimhinderne. Vævet bliver irriteret, og kroppens mekanismer aktiveres. Det får kroppen til at frigive histamin, som kan forårsage hævelse og øget følsomhed i nerveenderne i halsen – halsen eller ganen klør eller snurrer, og du bliver øm i halsen.

Sådan lindrer du symptomer på ondt i halsen, som skyldes en allergisk reaktion

Alle, der lider af ondt i halsen på grund af allergi, kan anvende forskellige midler, som lindrer symptomerne. For eksempel kan man på apoteket købe antihistaminer, som virker effektivt på en allergisk reaktion. Det er også muligt at få immunterapi eller "desensibilisering" som forebyggende behandling for at undgå, at du får allergiske reaktioner.

Symptomerne kan lindres med forskellige ting fra husholdningen, og det gælder ikke kun, når din ondt i halsen opstår sammen med en forkølelse. Der findes mange naturlige midler, som kan lindre ondt i halsen, for eksempel te, en halskompres eller indånding af damp. Hvis du har allergi, bør du undgå fødevarer med et stort indhold af histamin. Disse omfatter3:

  • Spiritus, rødvin og mousserende vin
  • Ost
  • Rå pølseprodukter som f.eks. salami og bacon
  • Fisk og skaldyr
  • Sauerkraut
  • Bestemte grøntsager som f.eks. tomat, spinat og aubergine

Andre ting kan dog også være nyttige, f.eks.:

  • Drik varme drikke (især te, som lindrer ondt i halsen)
  • Drik rigeligt med væske
  • Anvend luftfugtere
  • Undgå at tale højt eller bruge stemmen for meget
  • Hvile
  • Undgå røg og rygning
  • Undgå meget varme og krydrede madvarer samt varme drikkervarer

Medicin, der lindrer ondt i halsen

Hvis du ønsker at anvende medicin, skal du være opmærksom på symptomerne. Der findes et produkt, som passer til alle symptomer. Desuden findes der forskellige doseringsformer (f.eks. sugetabletter eller spray).

Strepsils lindrer ved de første tegn på øm hals. De fås i fem forskellige smagsvarianter og lindrer effektivt via dobbeltvirkende antiseptiske stoffer.

Strefzap spray og Strefen sugetabletter lindrer smerter og hæmmer inflammation og giver langvarig lindring af ondt i halsen, uden bedøvende virkning.

Hvornår skal jeg søge læge for ondt i halsen på grund af allergi?

Kraftige og milde høfebersymptomer, som ikke går over på et par dage, kan nemt behandles derhjemme4. Det kræver dog, at du har tilstrækkelige erfaring med midler fra husholdningen eller medicin. Spørg på apoteket, eller rådfør dig med en øre-næse-hals-specialist, en lungespecialist, en allergilæge, en børnelæge eller din egen læge, når det er nødvendigt. Hvis du tror, din ondt i halsen skyldes allergi, skal du kontakte din læge og få foretaget en allergitest. Allergisymptomer omfatter eksempelvis kløe i halsen og udslæt omkring øjnene.

Endelig: En øm eller tør hals er som udgangspunkt ikke farlig. Hvis du overvejer, om du skal gå til lægen, skal du holde øje med følgende symptomer:

  • Din ondt i halsen bliver ikke bedre, eller den bliver værre, efter 3 dage, selvom du forsøger at lindre den.
  • Hvis dine symptomer udover ondt i halsen også omfatter kortåndethed, vejrtrækningsbesvær eller synkebesvær.
  • Hvis du har feber.

Forebyggelse af ondt i halsen

Den rigtige kost kan bidrage til at lindre ondt i halsen, som skyldes allergi.

  1. Citrusfrugter (appelsin, grapefrugt, citron, klementin) er vigtige kilder til C-vitamin.
  2. Brændenælder
    Brændenælder i for eksempel te eller suppe kan bevirke, at kroppen reagerer mindre følsomt over for pollen i luften.
  3. Persille
    Persille hæmmer dannelsen af histamin i blodet. Persille er desuden høfeberpatientens bedste ven. 
  4. Timian
    Timian er et naturligt slimløsnende middel, som fortynder slim og virker mod stoppet næse samt hoste.
  5. Broccoli
    Broccoli indeholder C-vitamin og er anti-inflammatorisk. Den indeholder også mange antioxidanter, som giver luft i næse og bihuler.
  6. Hyldebær
    De mørkerøde bær indeholder resveratrol, som er et allergidæmpende stof. 
  7. Løg og hvidløg
    Det phytokemiske stof quercetin, som findes i løg og hvidløg, hæmmer inflammation og lindrer allergiske reaktioner ved at virke som antihistamin. 

Der er et par ting, du skal huske på, for at minimere risikoen for ondt i halsen5.

  • Spis en afbalanceret kost – masser af frugt og grøntsager
  • Få en god nattesøvn – 8 timer er normalt tilstrækkeligt for de fleste mennesker.
  • Motion – helst udendørs
  • Forsøg at undgå stress – selvom dagligdagen ofte er stressfyldt, kan du forsøge at finde måder at slappe af på.
  • Undgå rygning – både aktiv og passiv
  • Styrk dit immunsystem – det kan du nemt gøre med ting fra husholdningen, f.eks. frugtsmoothies, så du styrker kroppens immunsystem
  • Drik rigeligt med væske for at holde slimhinderne i svælget fugtet
  • Sørg for et godt indeklima – undgå træk og sørg for, at der er en tilstrækkeligt høj luftfugtighed
REFERENCER